Kruhový lom, též lom Tetín nebo lom Srbsko byl otevřen Pražskou železářskou společností někdy kolem r. 1880. V začátcích těžby byl lom otevřen dvěma štolami, vápenec byl ručně překládán na vozíky a dvěma svážnými dopravován na překládací rampu. Surovina byla poté odvážena vlakem, nejčastějšími odběrateli byly cementárny a železárny v Králově Dvoře. Jakmile ale Králodvorská cementárna otevřela pro svoji potřebu Císařský lom u Koněprus, vápenec z tetínského Kruhového lomu byl dodáván hlavně do skláren, cukrovarů a podniků chemického průmyslu.
Na převažujícím ručním způsobu těžby se nic nezměnilo až do 50. let 20. století. Pak byl v lomu postaven drtič a třídírna. Dělníci začali vápenec navrtávat stroji, byly zavedeny clonové odstřely a pořízena mechanizace v podobě nakladače a pěti vozidel Tatra 111.
Dalším zlomem se stal r. 1960. U Koněprus je otevřen Velkolom Čertovy schody. Socialističtí plánovači celkem správně rozhodli o uzavření mnoha menších lomů v okolí, ale Kruhový lom nechali otevřený pro těžbu. Kupodivu přečkal uprostřed CHKO Český kras v provozu dodnes. Zlom ale spočíval ve hledání odbytišť. Vzhledem k chemické čistotě zdejšího vápence nebyl s odběrateli problém. Staly se jimi opět podniky sklářského průmyslu, cukrovary, nově se poté začal vápenec vozit i pro účely odsíření elektráren. Je ale pravdou, že vápenec pro odsíření se v současné době vozí hlavně z Mořiny. Vápenec si ale mohou v lomu koupit i stavebníci a zahrádkáři, a to v různých frakcích.
R. 1973 se podstatně změnila doprava vápence z lomu. Toho roku proběhla oprava a elektrifikace železniční trati Praha - Beroun. Projektanti předpokládali, že rychlejším vlakům by překážely v provozu všechny vlečky, které byly zaústěny na širé trati. Tehdy Kruhový lom o vlečku přišel. Do lomu se od r. 1973 lze dostat a surovinu odvézt jen autem.
Lom je velmi zajímavý pro geology. Skýtá v pěti etážích názorný profil koněpruskými a sliveneckými vápenci, které jsou většinou bez příměsí, s vysokým podílem kalcitu. Jen v horních partiích se často setkáme s krasovými fenomény, hlavně s kapsami, do kterých se ve druhohorách a ve třetihorách dostaly různé sedimentární výplně.
Pro běžného občana platí do lomu zákaz vstupu, nejzajímavější pohledy se naskytnou od silnice Tetín - Srbsko. Při pohybu v blízkosti lomu dbejte osobní bezpečnosti.
Podle:
https://www.lomy-morina.cz/geologie-regionu/, 9. 5. 2019
https://www.lomy-morina.cz/provoz-tetin/, 9. 5. 2019
http://lokality.geology.cz/d.pl?item=2, 9. 5. 2019
Hejna, M. (2012): Lomy a vápenice v srdci Českého krasu, Envidea, místo vydání neuvedeno, str. 63.
Umístění
49°56'27.528"N, 14°7'27.280"E
Adresa
Tetín 266 01- Katastrální území
- Tetín u Berouna
- Nadmořská výška
- 215 m.n.m. - 300 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Lom byl otevřen někdy kolem r. 1880.
- Kategorie chráněného území
- Chráněná krajinná oblast Český kras