Melissa

Divoký a krásný mys na jihu Kréty

Melissa je jedním z nejkrásnějších a přitom nejméně známých míst na Krétě. Poloostrov, který vybíhá od osady Agios Pavlos je zakončen divokou vápencovou skálou pokrytou škrapovým polem, je dostupný buď pozvolným sestupem z horního konce osady anebo od pláže výstupem po schodišti okolo skal Apoplystra

Z mysu se asi z výšky 50 m nad hladinou vody otevírá překrásný pohled na moře, obvykle pod náporem stálého větru dosti bouřlivé, na pohoří na krétské pevnině západně od Triopetry a na ostrovy v Libyjském moři. Jsou to Mikro Paximadia (vlevo), Megalo Paximadia (vpravo) ve vzdálenosti asi 10 km a Gavdos ve vzdálenosti 49 km.

Na pobřeží ve směru ke Triopetře vítr navršil dvě obrovské písečné duny. Místní jim říkají Sandhills, pod nimi je možnost koupání pro milovníky větrného moře. Nad obrovskými dunami občas můžete vidět paraglidisty, na moři zase kiteboardisty.

Umístění

Přístup

Příjezd vlakem

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Agios Pavlos nejezdí hromadná doprava. V letní sezoně sem jezdí lodě z Agia Galini.

Příjezd osobním autem, parkování

Na hlavní silnici mezi Agia Galini a Rethymnem je jižně od vesnice Kria Vrysi přehledná křižovatka, kde odbočíte na Agios Pavlos. Jeďte na první křižovatce vpravo a pak přes vesnici Pano Saktouria. Celkem z Kria Vrysi 13 km.

Parkoviště je nad pláží v Agios Pavlos. Drsňáci s terénními auty jezdí z horní části osady Agios Pavlos až nad první písečnou dunu.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Viz pokyny pro auta.

Přístup pěšky

Do Agios Pavlos lze dojít z Triopetry. Je to asi 2 h trvající cesta podél pobřeží, kde se občas musí jít vodou. Při rozbouřeném moři nelze absolvovat. U druhé pláže (počítáno od Triopetry) s obrovským písečným kopcem vystoupejte nahoru na poloostrov a jděte vpravo na něj.

Z Agia Galini: lze jít cestami nad mořem asi 15 km, většinou šotolina, v závěru asfalt.

Z Pláže v Agios Pavlos: Ke skále Apoplystra se dostanete schodištěm nad západním koncem pláže, pak stoupejte nahoru na šíji poloostrova, kde je výhled na duny a pak doleva na mys.

Příjezd na kole, parkování kol

Cesta na mys není pro kola sjízdná, hlavně v závěru.

Poznámky pro vozíčkáře

Mys není pro vozíčkáře dostupný.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu