Kontaktní informace
smk@smk.cz
Začátkem 90. let 20. století bylo v Moravském krasu rozhodnuto, že ani do Pustého, ani do Suchého žlebu nadále nebude vpuštěna motorová doprava. To byl vskutku chvályhodný počin, protože oba žleby jsou velmi úzké, provoz aut a autobusů tu byl značně komplikovaný a příroda v nejcennější oblasti a přitom ve špatně větratelných kaňonech trpěla zplodinami. U Punkevních jeskyní na dně Pustého žlebu parkoviště kapacitně stejně nestačilo a jeho další rozšíření do skal nebylo možné.
Jenže jak dopravit návštěvníky k Punkevním jeskyním a na Macochu? Vzdálenost Punkevních jeskyní od Skalního mlýna (nejbližší možné rozumné parkoviště) činí po silnici 1,7 km. To je sice pro turisticky naladěné lidi krátká vzdálenost, bylo ale nutno počítat s tím, že do krasu (bohudík nebo bohužel) jezdí i návštěvníci, pro které by tato "túra" byla limitující. Druhý faktor: když autem chcete jet od Skalního mlýna k parkoviště na Macochu vzdálenou vzdušně 2 km a jen 150 metrů výškových nahoru, najedete přes Lažánky a Vilémovice celých 12 km.
Je možno návštěvu Punkevních jeskyní a pohledu shora na Macochu spojit? Turisté a majitelé dobrých nohou odpoví, že jistě. Prostě od Punkevních jeskyní za slabou půlhodinku nahoru k Macoše vyšlapete Salmovou stezkou, pěšinou vybudovanou ve stráni a ve skalách. Ti ostatní mohou těch 12 km ujet nebo jednu z atrakcí vynechat. Tehdy si představitelé zavádějící nový způsob cestovního ruchu v Moravském krasu řekli, že by to byla škoda. Asi hlavně finanční, možná i kulturní. A také ekologická. Kdo má v Lažánkách a ve Vilémovicích trpět nápor aut?
Poměrně snadno byla přijata myšlenka vozit turisty od Skalního mlýna k Punkevním jeskyním silničním vláčkem. Tehdy to bylo v našich poměrech jev nevídaný, ale ujal se rychle. Myšlenku prosadil a uskutečnil r. 1993 Ivo Lachmann. Dnes můžeme návštěvníky jeskyní rozdělit na dvě skupiny: pěšáci se kochají při chůzi, ostatní ve vagonech vláčku. Liší se pak také podle peněz, které jim ubyly v kapsách. Ale s dopravou na Macochu to bylo obtížnější.
Padaly různé návrhy, jak spojit dno Pustého žlebu s Horním můstkem na Macoše. Zvítězila myšlenka lanovky, i když ochránci přírody tvrdili, že vibrace z ní zničí krápníkovou výzdobu v Punkevních jeskyních. A vůbec se jim nelíbila myšlenka jakékoli kovové konstrukce v panenském žlebu.
Ivo Lachmann se r. 1993 ujímá funkce ředitele soukromé firmy Společnost pro Moravský kras, do vlastnictví se mu dostává hotel Skalní mlýn, získává příslušná povolení a v l. 1994-95 nechává postavit lanovku ze dna Pustého žlebu na Macochu, do blízkosti chaty a Horního můstku. čelí přitom různým obviněním, dokonce teroristickým akcím, kdy nehotové lanovce někdo přeřezal lana, instaloval rozbušky a připravil k použití hořlaviny. Poté, kdy se provoz lanovky rozeběhl, potíže utichly. Negativní vliv vibrací na krápníky se neprokázal, lanovka zapadla do krajinné scenérie a turisté jsou s ní spokojeni, i když není nejlevnější. Počítáme-li také vstupné do jeskyní a jízdné za silniční vláček, pak se vícečetná rodina pěkně "prohne".
Ale znovu opakujeme: pokud si chcete prohlídnout jeskyně "levně", pak můžete jít mezi Skalním mlýnem, Punkevními jeskyněmi a Macochou pěšky. Na druhou stranu z vlastní zkušenosti potvrzujeme: krátká jízda lanovkou nad Pustým žlebem je zážitek.
Základní obousměrné jízdné lanovkou činilo r. 2012 pro dospělého 90 Kč, pro vláček i lanovku pak 140 Kč. Je v provozu dle potřeby, obvykle v sezoně od 8 do 17 či 18 hodin.
Podle:
http://punkevni-jeskyne.cz/historie-lanovky-macocha.php, 18. 2. 2014
http://www.smk.cz/vlacek-a-lanovka/, 18. 2. 2014
Umístění
49°22'20.997"N, 16°43'28.442"E (dolní stanice)
49°22'21.044"N, 16°43'38.288"E (horní stanice)
Adresa
SuchdolVavřinec, Vilémovice 679 06
- Katastrální území
- Suchdol v Moravském krasuVilémovice u Macochy
- Nadmořská výška
- 362 m.n.m. (dolní stanice), 492 m.n.m. (horní stanice)
- Základní číselné údaje
- Lanovka byla uvedena do provozu r. 1995. Její šikmá délka je 249 m. Má 2 nosné podpěry. Na lanovce jezdí 2 kabiny kyvadlovým systémem, každá kabina má kapacitu 15 osob. Přepravní kapacita je 353 osob za hodinu. Dopravní rychlost je 2,5 m/s, doba jízdy několik sekund přes 2 minuty. Průměrný sklon je okolo 63 %. Průměr lana je 41 mm. Za prvních 10 let provozu lanovka svezla 1 600 000 turistů.
- Kategorie chráněného území
- Chráněná krajinná oblast Moravský kras, Národní přírodní rezervace Vývěry Punkvy
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší železniční stanicí je Blansko. Zastavují zde osobní vlaky i rychlíky.Příjezd jinou hromadnou dopravou
K dolní stanici lanovky se nejlépe dopravíte z Blanska do Skalního mlýna autobusem č. 226 s hezkým názvem Krasobus. Jen si při nástupu v Blansku musíte dát pozor, zda opravdu jede ke Skalnímu Mlýnu a nikoli pod stejným číslem do Češkovic. Dál od Skalního Mlýna lze pokračovat silničním vláčkem k Punkevním jeskyním nebo tutéž trasu absolvovat pěšky.
Můžete ale jet také z Blanska či Sloupu linkou 233 do zastávky Vavřinec, Nové Dvory a pak jít pěšky.
Příjezd osobním autem, parkování
Parkovat lze na placených parkovištích u Skalního Mlýna nebo v těsné blízkosti Macochy. Vyzkoušejte ale také výlety z míst, kde žádné parkovné platit nebudete, např. z návsi ve Vilémovicích nebo z Ostrova u Macochy.
Pozn. Hezký výlet lze uskutečnit i z Nových Dvorů, tam je ale na parkování málo místa.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Řidiči zájezdových autobusů obvykle parkují u Skalního Mlýna (musejí jet s vozem až na větší parkoviště ke Kateřinské jeskyni) nebo jedou nahoru na velké parkoviště k Macoše.Přístup pěšky
Z parkoviště u Skalního Mlýna: jízda silničním vláčkem k Punkevním jeskyním, odtud nahoru lanovkou k Macoše (ceny r. 2014): 50 Kč parkovné, 80 Kč zpáteční jízda vláčkem, 90 Kč zpáteční jízdenka na lanovku, kombinace obojího 140 Kč. Vše pro jednu dospělou osobu.
Z Nových Dvorů, autobusové zastávky: nejprve jděte Novodvorskou alejí ke zřícenině hradu Blansek, pak prudce sestupte do Pustého žlebu a jděte vpravo žlebem k lanovce.
Pokud se chcete svézt jen z horní stanice dolů, pak stačí nastudovat heslo Macocha a zkusit výlet z některých blízkých míst.