Horní viadukt na Pražském Semmeringu

Technická památka na velmi zajímavé železniční trati


Údolí Dalejského potoka v Praze-Hlubočepích se může pyšnit železničním unikátem. Vedou tu dvě jednokolejné železniční trati. První míří ze železniční stanice Praha-Smíchov osou údolí a stoupá ke stanici Praha-Řeporyje a pak dál přes Rudnou u Prahy do Berouna. Pro svůj podélný profil jí železniční nadšenci přezdívají Hrbatá.

druhou tratí je to složitější. Vede také z nádraží Praha-Smíchov, ale ze severního nástupiště, které není z hlavní haly přímo přístupné. Musí se k němu dojít přes lávku. Alespoň do doby, než bude železniční stanice Praha-Smíchov zcela přestavěna. Trať vychází stejným směrem jako trať na Rudnou, ale více se přimkne k úpatí Děvína a pak stoupá většinou v zářezu, který ji přivede nad Dalejský potok. Ten překoná Dolním viaduktem, pak se trať v ostrém oblouku stočí (přitom stále stoupá) do opačného směru a totéž údolí překoná ještě jednou Horním viaduktem. Samozřejmě, že při překonávání Dalejského potoka se trať vine nad místní silnicí a nad železniční tratí ve směru Rudná. Poté trať míjí nádherné opuštěné lomy se skalami zvané též Hlubočepské plotny a ve stálém stoupání míří do Hostivic.

Viadukty se v době stavby v l. 1871-72 zcela jistě musely líbit místním, kteří jim pro podobnost s tratí v Alpách u Vídně dali přezdívku Pražský Semmering. Přirovnání je hodně vznosné. Trať v Alpách z l. 1850-54  je totiž dvojkolejná, dnes elektrifikovaná, podobných oblouků a viaduktů je na ní mnohem více a na rozdíl od Pražského Semmeringu stoupání a klesání překonává také tunely. Je na ní vysoká frekvence osobních i nákladních vlaků, zatímco v Praze projede po viaduktech málo obsazený vláček jen jednou za hodinu (stav r. 2020). Však také trať byla na konci 19. a na začátku 20. století málem zrušena, ale ze záměru sešlo. Někoho totiž napadlo, že Pražský Semmering může sloužit jako náhradní spojení pro případ havárie nebo výluky na budoucí trati Kladno - Letiště Václava Havla - Praha Ruzyně - Praha Masarykovo nádraží. A tak místo likvidace byl Pražský Semmering důkladně opraven a mezi železničními nadšenci se čím dál více objevuje také dřívější pojmenování celé trati - Buštěhradská dráha

Horní viadukt je postaven celý v oblouku nad údolím Dalejského potoka. Oblouky jsou také základními prvky, které se klenou nad silnicí, dolní železniční tratí a potokem. Je jich pět. Délka viaduktu je 92 metrů a výška 20 metrů. Směrem nahoru se zužující pilíře jsou vystavěny z řádkovaných pískovcových kvádříků. Opěry jsou zhotoveny z pískovce a z vápence. Zajímavostí je jistě drobný kruhový motiv ve středu každého obdélníkového  pole kovového zábradlí. Stavba má prvky pozdního klasicismu. 

Podle:

http://libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=766, 22. 8. 2020

https://zdopravy.cz/prazsky-semmering-ceka-velka-oprava-mostu-vlaky-nepojedou-mesice-14269/, 22. 8. 2020


Umístění

GPS souřadnice

50°2'29.109"N, 14°23'26.341"E

Adresa

Hlubočepská
Praha 5 - Hlubočepy
Praha 152 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Hlubočepy
Nadmořská výška
222 m.n.m.
Základní číselné údaje
Viadukt je 92 m dlouhý a 20 m vysoký.

Přístup

Příjezd vlakem

Nejlépe učiníte, když si projedete obě tratě v úseku Praha-Smíchov - Praha-Řeporyje, resp. Praha-Smíchov severní nástupiště - Praha-Zličín. K viaduktům je nejbližší zastávka Praha-Hlubočepy na dolní trati, tedy na "Hrbaté" (Praha-Smíchov - Rudná u Prahy - Beroun). 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte např. autobusem linky 120 na trase Nádraží Radotín - Na Knížecí a vystupte na zastávce Nádraží Hlubočepy (blíž k hornímu viaduktu) nebo Michnovka (blíž k dolnímu viaduktu). 

Příjezd osobním autem, parkování

U horního viaduktu lze docela dobře parkovat v blízkosti křižovatky ulic Hlubočepská a Chýnická. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Bus může účastníky akce vyložit a čekat na ně při železničním přejezdu v ulici Slivenecká. R. 2020 tam byla volná plocha. Hlubočepy jsou jinak sevřené do údolí, ulice jsou úzké, pokud zde nenajdete místo, pak musíte účastníky akce jen vyložit a odjet parkovat jinam. Ulicí Hlubočepskou sice z hlavní silnice k viaduktu zákaz vjezdu pro autobusy není, menší typy se tam vejdou, ale doporučujeme tam nejezdit. Na konci se velmi špatně otáčí. 

Přístup pěšky

Pod viaduktem vede zelená značka ze smyčky tramvají Hlubočepy. Pak pokračuje osou údolí až do Prahy-Řeporyjí. Pokud si chcete viadukt prohlédnout shora, sledujte popis cesty hesla Hlubočepské plotny. 

Příjezd na kole, parkování kol

Pod viadukt se dostanete snadno po silnici, vede tudy také cyklotrasa A12 a dálková cyklotrasa Praha - Wien. 

Poznámky pro vozíčkáře

U horního viaduktu lze docela dobře parkovat v blízkosti křižovatky ulic Hlubočepská a Chýnická. Pak si můžete viadukt celkem v klidu prohlédnout. Nedostanete se ale na žádnou z vyhlídek, kde si lze stavbu prohlédnout shora. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu