Lanovka Millenium Express

Nejdelší lanovkový systém Rakouska vozí cestující do hor v Korutanech nad Hermagorem


Když v Rakousku někde uvažují o vybudování nebo rekonstrukci lanovek v lyžařském středisku, často se dočkáme využití nejlepších technologií a nových pohledů na služby v cestovním ruchu. 

Areál Nassfeld v Korutanech na hranicích s Itálií nabízí v létě dokonalé možnosti pro turistiku, pro down-hill na horských kolech a pro vycházky s dětmi. V zimě tu využijete famózní sjezdovky. Základem letní i zimní přepravy ve středisku je kabinková lanovka Millenium Express vybudovaná r. 2000. 

V minulém století byl Nassfeld spíše druhořadým, méně vyhledávaným centrem. Provoz zajišťovalo několik vleků, od roku 1985 se tu začaly stavět lanovky, zpočátku čtyřsedačkové (Gartnerkofel a Tröglbahn, r. 1988 Sonnleitnbahn). V roce 1992 došlo na lanovce Tröglbahn k tragické nehodě. Na podpěře č. 9 prasklo vodicí okruží v první kladce na baterii osmi kladek a vzpříčilo se. Vodicí lano vypadlo a několik sedaček s lyžaři spadlo na zem. Bilance byla smutná: 4 oběti a 9 zraněných. K zajištění vyšší bezpečnosti se od té doby kladky na bateriích u všech nových jednolanových lanovek vyrábí ze speciální oceli a jsou takto nahrazeny i první a poslední kladky na starších lanovkách. 

V 90. letech bylo ve středisku Nassfeld postaveno při vrcholu Madritschen postaveno několik dalších lanovek a jméno Nassfeld začalo mít mezi lyžaři dobrý zvuk. Motoristé ale museli za lyžováním vyjet se svými plechovými miláčky do průsmyku Passo Pramolo, kde byly dolní stanice v nadmořské výšce kolem 1400 m. Silnice někdy byla nesjízdná a kapacita parkovišť v průsmyku byla nedostatečná. Tröpolach bez lanovek žil do té doby ve venkovském poklidu. 

A pak přišlo období, k němuž jsme směřovali svým výkladem na začátku: nejlepší technologie a nové pohledy na cestovní ruch. 

Investorům se v letech 1999-2000 podařilo středisko naprosto přestavět. Chtěli přilákat až několik tisíc lyžařů na jeden den s dostatečnou kapacitou parkoviště a s novou dopravní páteřní linkou. Vsadili na myšlenku příjezdu lyžařů auty, i když údolím vede železnice s možností jet přímými vlaky z Villachu. Její rekonstrukce a elektrifikace proběhla ale až roku 2019, navíc nedostatečně, protože vlaky končí v Hermagoru 7 km od lyžařského střediska a provoz do Tröpolachu byl zastaven. Viz též náš speciální text zde

Nová lanovka dostala jméno Millenium Express. Vede z Tröpolachu téměř na vrchol Madritschen. Její celková délka téměř 6 kilometrů vyžadovala rozdělení na tři úseky, které mají tyto délky: 1629 m, 2771 m, 1585 m. Cestující ale nemusejí na mezistanicích přestupovat. Současně se stavbou lanovky se zcela proměnilo okolí údolní stanice. Bylo tu vybudováno obří parkoviště, jehož kapacita stačí i v době největších špiček, stejně tak jako přepravní kapacita lanovky. Také tu vyrostly nové ubytovací kapacity a majitelé domů, kteří dosud přemýšleli, jak vydělat peníze, začali své nemovitosti pronajímat. Současně s lanovkou bylo pamatováno na to, aby středisko bylo využito i v létě. Z horní stanice vede trať pro letní boby nazvaná Pendolino, okolí bylo pojato jako park, kde se na několika stanovištích naučné stezky předvádí síla a kouzlo horské vody. Lanovka převáží zdarma kočárky a kola - a jízd s těmito dopravními prostředky cestující uskuteční hodně. A tak ani nikomu nevadí, že v okolí horní stanice je poněkud umělá příroda, která v zimě praská ve švech pod náporem lyžařů a že jí v dobách, kdy není dostatek potřebného sněhu, dominuje sníh jiný - umělý. Lyžaři ho mají rádi, ekologové nikoli. 

Středisko Nassfeld získalo vysoce kapacitní přepravní možnost, jak dostat až 3600 osob za hodinu z údolí na hřeben, nahoře jim nabídnout sport, občerstvení, zábavu i poučení a přitom přírodu si podřídit komerci spíše umírněně než devastujícím způsobem. Spolu s dalšími lanovkami (celkem je jich 13) je dopravní kapacita střediska 40 000 osob za hodinu. Sněhu si můžete užívat na 110 km sjezdovek. 

Pojďme se podívat na technologii hlavní lanovky z dílny firmy Doppelmayr, která ve své době nabídla cestujícím nejlepší možné požitky. 

Údolní stanice je pojata velkoryse. V prvním patře je vybudováno depo pro 62 kabin, v přízemí prodejna lístků, obchody a sociální zařízení. Pohon prvního úseku vedeného lineárně nad loukami je umístěn v první mezistanici Gmanberg. Druhý úsek nejdříve mírně klesá nad hlubokou roklí a pak prudce stoupá ke druhé mezistanici Tressdorfer Alm. Uvnitř budovy bylo vybudováno depo pro 96 kabin a technologie pohonu pro druhý úsek. Zajímavostí třetího úseku je, že těsně pod vrcholem křižuje (samozřejmě mimoúrovňově) sedačkovou lanovku Tröglbahn. Pohon posledního úseku je umístěn v horní stanici. Největší příkon mají motory potřebné pro druhý úsek - celkem 1880 kW. 

Existují vize, podle nichž by se středisko Nassfeld mohlo rozšířit i na italskou stranu hranice, kde by výchozím místem byla Pontebba. To bude ale už na jinou kapitolu (a na jiné typy lanovek).

Pozn. 

Čeští lyžaři patrně málo jezdí za sněhem do Andorry. Tamější nejdelší lanovka měří 6,06 km. V Česku máme lanovku ještě delší. Neslouží ale lyžařům - vozí se v ní vytěžený vápenec z lomu Černý Důl k železnici v Kunčicích nad Labem. Má délku 8,35 km. 


Podle:

Millennium-Express – nejdelší lanovka v Rakousku - Lyžařské oblasti - Články o lyžování - SNOW.cz, 25. 12. 2021


Umístění

GPS souřadnice

46°36'41.386"N, 13°16'47.323"E (dolní stanice)

46°33'39.820"N, 13°15'11.304"E (horní stanice)

Adresa

Tröpolach
Hermagor - Pressegger See 9631

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
615 m.n.m. - dolní stanice, 1902 m.n.m. - horní stanice
Základní číselné údaje
První úsek má délku 1629 m. Druhý úsek má délku 2771 m. Třetí úsek má délku 1585 m. Celkem má lanovka délku 5985 m. Přepravní kapacita je 3600 os./hod. Celá jízda trvá asi 20 minut. Lyžařské středisko Nassfeld disponuje 110 km sjezdovek. Lanovka byla postupně uvedena do provozu v l. 1999-2000. Jedna kabina pojme 15 cestujících.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Hermagor. Jezdí sem přímé osobní vlaky z Villachu. Dál musíte pokračovat autobusem. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Autobusy jezdí z Hermagoru do Tröpolachu. Podrobnosti provozu neznáme. 

Příjezd osobním autem, parkování

Jeďte k dolní stanici lanovky v Tröpolachu na kapacitní parkoviště. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Jeďte k dolní stanici lanovky v Tröpolachu na kapacitní parkoviště. 

Přístup pěšky

Od parkoviště jděte k dolní stanici lanovky 200 - 300 m. 

Příjezd na kole, parkování kol

Oblast Nassfeldu je velmi oblíbena cyklisty. Umožňuje během jednoho dne několikrát různými směry na horském kole sjet kopec z horní stanice lanovky k dolní stanici nebo jen do průsmyku Passo Pramollo. Na lanovce je přeprava kol zdarma (stav r. 2021). 

Další možnosti nabízí cyklostezka v údolí podél řeky Gail a také poněkud vzdálenější cyklostezka na italském území z Tarvisia do Carnie, která byla vybudována na tělese zrušené železniční trati. Tunely a mosty na ní jsou úchvatným zážitkem. 

Poznámky pro vozíčkáře

Do lanovky se vozíčkář celkem snadno dostane. U horní stanice můžete podniknout skvělou vycházku po naučné stezce. Na ní ale nejsou úplně rovné povrchy a snadné sklony. S fyzicky zdatným doprovodem ji ale zvládnete. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu