Silnice Artenara - La Aldea de San Nicolás

Vrcholný motoristický a krajinářský zážitek v horách na západě ostrova Gran Canaria

S vlastním nebo půjčeným autem můžete v horách západu ostrova Gran Canaria prožít vrcholný motoristický a krajinářský zážitek. Pokud se vypravíte na jízdu po silnici GC-210 Artenara - La Aldea de San Nicolás, budete uchváceni krásou hor a skal, které doprovázejí silnici a současně potvrdíte, že jste šikovní řidiči s touhou po mírném dobrodružství.

Ve směru od vesnice Artenara silnice takřka pořád klesá. V tomto směru ji doporučujeme absolvovat, protože ve směru dolů se před autem otevírají naprosto úchvatná panoramata.

Západně od Artenary silnice mírně klesá lesem. Na křižovatkách se vždy dejte doleva. Po výjezdu z lesa následuje jízda otevřenou krajinou, kde vás zcela jistě upoutá pohled mírně vpravo na hřeben s nejvyšší horou Altavista (1376 m.n.m.) s velmi prudkými svahy. Silnice se zužuje a zhoršuje se její kvalita. Celý další průběh se bude odvíjet v uzounkých, ostrých a velmi nepřehledných zatáčkách. Jen občas se vám otevře obzor dolů, kde odhadnete, kolik automobilů a kde potkáte.

Projedete třemi osadami, jejichž obyvatelé pravděpodobně nemají lehký život. Pracují na polích a nemohou se spolehnout na pronajímání pokojů turistům. Ti tudy jen projíždějí. Pravidelná autobusová doprava tu neexistuje. Některé domečky jsou nalepeny do skal jako hnízda vlaštovek.

Určitě zastavte na famózní vyhlídce 27°59'32.622"N, 15°41'38.820"W nad vodní nádrží Parralillo. Krásný je pohled na vody nádrže, jejíž stav je závislý na ročním období (v zimě se naplní, v létě vodu spotřebovávají žízniví obyvatelé), ale také pohleďte do vnitrozemí na špičatou skálu Roque Bentayga (1412 m.n.m.), jeden z nejvýraznějších geomorfologických útvarů ostrova.

Pak vás silnice zavede do rokle Barranco Grande de Tejeda, kterou projedete nejdříve nad vodami přehrady, kde je i krátký tunel. Doleva odbočuje velmi úzká a turisticky atraktivní silnice, po níž můžete jet např. do Ayacaty. Doporučujeme nadále pokračovat roklí a stále dávat bedlivý pozor na jízdu. Minete hráz vodní nádrže Parralillo. Míříte stále dolů k další přehradě Caidero de la Niňa, pod jejíž hrází se soutěska začíná jmenovat Barranco de los Juncos a je velmi úzká a strmá. Silnice tento úsek překonává v několika technicky náročných serpentinách.

Další jízda vede krásnou roklí, která se postupně otevírá a dovede vás do La Aldea de San Nicolás, městečka v odlehlé poloze poblíž moře na západě ostrova. Cestou při pozorné jízdě si můžete všimnout, že některé skalní odkryvy mají modrou barvu. Jsou to z geologického hlediska tytéž vrstvy, které turisté nadšeně obdivují na nalezišti zvaném Los Azulejos.

Umístění

Nadmořská výška
1230 m.n.m. - 70 m.n.m.
Základní číselné údaje
Silnice je dlouhá asi 29 km.

Přístup

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Artenary se dostanete z Teroru busem č. 210, do města La Aldea jede linka 38 z Puerto Mogán.

Příjezd osobním autem, parkování

Při jízdě po silnici Artenara - La Aldea de San Nicolás doporučujeme dobře plánovat čas. Jízda soutěskou po úzké a klikaté silnici je velmi pomalá, zabere čistého času asi hodinu, ale s přestávkami a vyhlídkami počítejte s dvoj až trojnásobkem.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Pro autobus je silnice Artenara - La Aldea de San Nicolás neprůjezdná nebo se o ní mohou pokusit jen řidiči s velkou chutí zažít dobrodružství.

Přístup pěšky

V soutěsce v blízkosti silnice nevedou žádné značené turistické trasy.

Příjezd na kole, parkování kol

V obou směrech silnice  Artenara - La Aldea de San Nicolás představuje pro silniční cyklisty velkou výzvu. Ve směru nahoru ji pokládáme za velmi atraktivní, zároveň ale velmi obtížnou. Ve směru dolů je třeba téměř pořád brzdit a tak si rychlost sjezdu příliš neužijete.

Poznámky pro vozíčkáře

Na vyhlídkách by vozíčkář neměl mít žádný vážnější problém.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu