Silnice Agia Galini - Agios Pavlos

Komunikace s nádhernými výhledy, která spojuje dvě letoviska na jihu Kréty

Podél jižního pobřeží Kréty mezi divokými skalami a plážemi nevedla dlouho žádná pořádná silnice. Místní uzoučké prašné komunikace byly sice průjezdné, ale s notnou dávkou strachu, že někoho potkáte, píchnete pneumatiku nebo zničíte tlumiče. Zkrátka dobrodružství.

Od roku 2022 to není pravda. Alespoň částečně. Mezi letoviskem Agia Galini a mostem Gefira lze projet po civilizované asfaltce. Pojďme si nejdříve projet úsek Agia Galini - Agios Pavlos

Z Agia Galini vyjeďte na křižovatce 35°5'57.677"N, 24°41'25.285"E směr Melambes. Cestou se můžete kochat malebnou izolovanou vápencovou skálou, která tady ani nemá jméno, zatímco v Česku by byla zřejmě atrakcí první kategorie a důkladně probádána jeskyňáři a horolezci.

Nad ní mezi serpentinami odbočte na úzkou silnici doleva. Začíná 12 km dlouhý, nově vybudovaný úsek na bývalé prašné cestě. Sjedete k moři a mj. vidíte pláž Agio Georgios. Obzor zavírají dva ostrovy vzdálené asi 9 km, vpravo Megalo Paximadi, vlevo Mikro Paximadi. Budou vám dělat společnost po celou dobu jízdy.

Pak se silnice vine v různé výšce nad mořem, kde výhledy do skal i na modrou hladinu jsou fascinující. Tato část pobřežní "magistály" končí nad pláží Agios Pavlos, kam sjedete z křižovatky 35°6'38.534"N, 24°34'18.724"E dva kilometry směrem dolů.

Umístění

Nadmořská výška
0 m.n.m. - 250 m.n.m.
Základní číselné údaje
Trasa Agia Galini - Agios Pavlos je dlouhá 19 km. "Nová" silnice má délku 12 km.

Přístup

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do Agia Galini jezdí autobusy z Héraklionu přes Moires a Tympaki. Do Agios Pavlos není zavedena hromadná doprava.

Příjezd osobním autem, parkování

Do Agia Galini se dostanete po dálkové silnici z Héraklionu přes Moires a Tympaki nebo z Réthymna přes Spili. Do Agios Pavlos se dostanete po silnici z Kria Vrysi.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Viz příjezd pro osobní auta. Na popisovanou silnici se ale s autobusem nepouštějte. Na některých místech je poměrně úzká a nemuseli byste všude projet.

Přístup pěšky

Silnice se hodí jen pro motoristy. Nevedou tady turistické trasy, pro výlet pěšky ji nedoporučujeme.

Příjezd na kole, parkování kol

Silnici si vyspělí cyklisté mohou projet jako jistou výzvu. Jsou na ní častá klesání a stoupání.

Poznámky pro vozíčkáře

Pokud pojedete autem, na několika místech můžete zastavit a pozorovat krajinu. Mimo silnici se ale nedostanete.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu