Na Brněnské přehradě od r. 1946 funguje pravidelná lodní doprava provozovaná Dopravním podnikem města Brna.
Myšlenka na provozování lodí na přehradě je starší, pochází už z období první republiky a její uskutečnění bylo plánováno hned po napuštění vod přehrady. O koncesi na provoz lodí bylo požádáno r. 1937, vydána byla r. 1940. Jak je známo, přehrada byla zprovozněna právě r. 1940, takže následující válečné události myšlenku plavby po přehradě odsunuly na dobu míru.
Je ale faktem, že během války byly do Brna převezeny dvě malé lodě, každá pro 103 osob, které byly vyrobeny v Německu, byly ale poškozeny sabotáží.
V roce 1945 proběhlo v Praze školení budoucích kapitánů těchto lodí. Na jaře r. 1946 se obě opravená plavidla ocitla v bystrckém přístavišti, zahájení provozu se konalo 5. 5. 1946. Pohon už tehdy zajišťovaly akumulátorové baterie a elektromotory, což přetrvalo dodnes a činí brněnské lodě unikátními.
Dopravní podnik tehdy provozoval tramvaje a autobusy, takže lodě se staly třetím druhem dopravního prostředku městské hromadné dopravy v Brně (trolejbusy byly zavedeny o tři roky později).
První trasa vedla z Bystrce pod hrad Veveří, později byla prodloužena na Mečkov (r. 1948) a do Veverské Bítýšky r. 1949). Již první roky provozu zaznamenaly lodě u Brňanů obrovský úspěch, jen r. 1946 svezly 128 000 cestujících, pak např. r. 1956 se svezlo 848 000 cestujících, což je dosavadní rekord - lodí ale bylo v provozu již více. Pak počet cestujících klesal, lodě byly odváženy na jiné vodní nádrže nebo vyřazovány z provozu.
Historie provozu zaznamenala i dvě události, které lze označit za neobvyklé - raritní.
Tou první jsou plavby plovoucí prodejny. R. 1955 byla loď nazvaná Veveří prodána národnímu podniku Pramen a přestavěna na plovoucí prodejnu. Takto upravená jezdila po přehradě během letní sezóny jako zásobovací. Zboží se nakládalo na Rakovci u samoobsluhy Pramen, po připlutí k přístavnímu molu loď zahoukala, a každý si mohl v určitém čase koupit, co bylo "na skladě". Na březích je postaveno obrovské množství chat, takže o zákazníky nebyla nouze. Na Brněnské přehradě tato rarita sloužila do r. 1962.
Druhá událost, tentokráte nešťastná, se stala r. 1992 při vytahování na břeh lodi Mír, kdy byl poškozen její trup. Sice čekala na opravu, neboť dalších plaveb nebyla schopna, ale r. 2005 ji Státní plavební správa prohlásila za neopravitelnou. Byla poté částečně rozebrána a sešrotována.
Mezitím rok 1997 se stal dalším nešťastným. Loděmi se svezlo rekordní minimum osob - jen 147 000 cestujících. Tehdy bylo příčin více - díky sinicím trpěla kvalita vody v přehradě a přehrada nelákala k rekreaci. Druhou příčinou bylo i poměrně drahé jízdné. Ale především tento rok byl katastrofální pro domácí cestovní ruch všeobecně. Téměř polovina obyvatel Česka měla starosti s katastrofálními povodněmi na východě republiky.
Roku 2009 se plavební sezóna nekonala. Přehrada byla částečně vypuštěna, protože na březích probíhaly práce spojené s odstraněním sinic z vody.
V r. 2012 dopravní podnik provozoval pět lodí se dvěma palubami. Jmenují se Veveří, Dallas, Lipsko, Utrecht a Vídeň. Kromě nich vlastní ještě historickou jednopalubovou loď Brno. Ta byla spuštěna na vodu r. 1949 pod názvem Úderník, za dobu své životnosti prodělala hlavní opravu r. 1989.
Lodě jezdí podle jízdního (nebo chcete-li plavebního) řádu. Kotví v bystrckém přístavišti, jehož provozní budova má také tvar lodě a zastavují na molech po obou březích. Některé spoje se otáčejí v Rokli a jedou zpět, některé jedou až do Veverské Bítýšky. Pravidelnými cestujícími jsou chataři, pěší turisté a cyklisté a lidé, kteří jdou na přehradu na výlet či se koupat. Občasnými cestujícími jsou především návštěvníci Brna. Všichni shodně oceňují tichý chod plavidel a nádherné přírodní scenérie na březích.
Seznam zastávek:
Bystrc
Kozí horka
Sokolské koupaliště
U Kotvy
Obora
Rokle
Pod Trnůvkou
Hrad Veveří
Mečkov
Skály
Veverská Bítýška
Trasa Bystrc - Veverská Bítýška je dlouhá 9,3 km a loď ji ujede za 65 - 70 minut.
Umístění
49°13'49.552"N, 16°30'57.797"E (nástup na lodě v přístavišti Bystrc)
Adresa
Brno-Bystrc, Brno-KníničkyBrno 635 00
- Katastrální území
- Bystrc, Kníničky
- Nadmořská výška
- 219 m.n.m. (hladina stálého nadržení)
- Základní číselné údaje
- Počet lodí v provozu - dvoupalubových: 5 (r. 2012) Počet lodí v provozu - jednopalubových: 1 (r. 2012) Začátek provozu lodí na Brněnské přehradě: 5. 5. 1946 První hangár v přístavišti: od r. 1947 Zprovoznění ocelové provozně-správní budovy lodní dopravy: r. 1995 Výstavba přístavního mola v Bystrci: r. 2009
Přístup
Příjezd vlakem
Nejbližší "rozumnou" železniční stanicí je Brno hlavní nádraží, odkud pokračujte do zastávky Přístaviště tramvají č. 1.Příjezd jinou hromadnou dopravou
Podél pravého břehu přehrady jezdí autobus č. 303 na trase Brno, Zoologická zahrada - Hrad Veveří - Veverská Bítýška. Některé spoje jezdí přes zastávku Mečkov, některé přes malou vesnici Hvozdec. Trasa autobusu č. 303 vhodně doplňuje trasu lodní dopravy a umožňuje sestavit plán výletu.
Jízdní řád lodí: http://www.idsjmk.cz/jrady/lod.pdf