Železniční zastávka Liteň v době zahájení provozu r. 1901 byla stanicí. Jezdily sem osobní vlaky a také vlaky nákladní, které odvážely zboží z liteňského lihovaru a pivovaru.
Nádraží bylo obsazeno personálem a mělo tři traťové koleje. Každý vlak, který sem přijel, musel vykonat úvrať. Stavitelé trati takto levně přivedli vlaky do Litně, ovšem pro časy budoucí připravili problémy, protože každá úvrať byla provozně složitější a časově náročnější než pouhý průjezd.
U parních vlaků musela lokomotiva vlak objet po sousední koleji a byla připojena z opačné strany, aby mohla nádraží opustit v opačném směru. Na zhlaví byla mezitím přehozena výhybka, aby vlak odjel ke správnému cíli.
Podobná situace nastávala u motorových souprav, kde jeden vůz byl hnací a další vlečné. Změnu uskutečnilo až nasazení dvou hnacích vozidel na obou koncích vlaku. Strojvedoucí v Litni jen přejde soupravou na své stanoviště na opačný konec vlaku. V období slabého provozu stačí projít jeden vůz.
Dnes nákladní provoz v Litni není, jezdí sem jen osobní vlaky. Stanice se změnila na zastávku, jedna kolej ze tří je zrušena a místo ní bylo vybudováno vyšší nástupiště. V budově není obsluha, zastávka působí poměrně žalostným dojmem. Na zhlaví obsluha vlaku ručně přehazuje výhybky, což značně zdržuje provoz.
Pozn.: Zastávka v Litni byla r. 2020 opravena. Viz foto.
Železniční trať Zadní Třebaň - Lochovice je pro dnešní uspěchanou dobu postavena nešťastným způsobem. Téměř všechny zastávky leží daleko od středu vsi. Kdo by se sem trmácel. Při trati není žádná velká historická zajímavost, která by přitahovala turistický ruch. Interval mezi vlaky je docela dlouhý, soupravy jsou staré, nádraží většinou sešlá. Dopravu na 26 kilometrech zdržuje úvrať v Litni. V době psaní tohoto příspěvku se psal r. 2018 a bylo s podivem, že na trati ještě existovali cestující a že jich někdy bylo hodně.
Umístění
49°54'11.644"N, 14°9'19.176"E
Adresa
Nádražní 105Liteň 267 27
- Katastrální území
- Liteň
- Nadmořská výška
- 310 m.n.m.
- Základní číselné údaje
- Provoz na železnici Zadní Třebaň - Liteň - Lochovice byl zahájen r. 1901.