Obnovené meandry u Běchovic

Malý návrat k přírodě na Říčanském potoce a na Rokytce


Ochránci přírody se mohou radovat z malého, ale přesto mistrovského kousku, který se jim podařil na vodních tocích mezi pražskými městskými částmi Běchovice a Dubeč

Dnes, po vytrvalé osvětě a neblahých zkušenostech s povodněmi, je laikům i odborníkům jasné, že vodní toky nepřirozeně narovnané v krajině nezadržují vodu a naopak ji rychle odvádějí pryč. V době sucha se voda v okolí narovnaných koryt toků rychle ztrácí a za vysokých vodních stavů urychluje nástup povodně. 

Návrat k původním meandrujícím korytům příroda sama nezvládne. Potoky jsou svázány do napřímených toků, mnohdy sevřených betonovými nebo dřevěnými břehy. Navíc obrovské plochy polí jsou protkány melioračními trubkami, které jímají dešťovou i podzemní vodu a rychle ji odvádějí po spádu k nejbližší vodoteči. Takže přírodě musíme pomoci. Snah o navrácení toků do tvaru meandrů v České republice nebylo v době psaní tohoto příspěvku realizováno mnoho. 

U Běchovic se projekt stal skutečností. 

Jižně od zástavby městské části historických Běchovic teče Říčanský potok (též Říčanka) a Rokytka. 

Říčanka je zachycena narovnaná na mapě již z r. 1848. Zemědělští technokraté (možná ve snaze přiblížit tok přírodnímu stavu) v 60. letech 20. století její břehy zpevnili dřevěnými oplůtky. 

Po roce 2018 bylo dosavadní rovné koryto revitalizováno. Předtím byl řádně obnoven Lítožnický rybník, hlavně byla opravena jeho hráz a pak mohlo začít budování meandrů. Jaké změny ekologové do krajiny přinesli?

Napřímené koryto bylo zasypáno až na jednu výjimku, kdy byla na jeho místě vyhloubena tůň. Na jednom kilometru toku budovatelé vyhloubili meandry, čímž tok prodloužili o 300 metrů. U jedné z dalších tůní byla stěna terénního zářezu upravena do svislé podoby, čímž by mohla nalákat ke hnízdění břehule a ledňáčky. Z celé plochy okolí potoka, které sloužilo k pěstování zemědělských plodin, auta odvezla ornici a místo ní sem byly zasety traviny a mokřadní společenstva rostlin. Podél toku kdysi vedla blátivá stezka, která se změnila na krásnou šotolinovou spojnici Lítožnického rybníka a Běchovic. Pokud někde stezka překonává potok, pak jsou na ní vybudovány nízké lávky nebo brody z lomového kamene. Do tůní bylo naházeno dřevo z nedalekých probírek. 

Na Rokytce byly provedeny podobné úpravy v podobném rozsahu. 

Odborníci předpokládají, že voda z krajiny u Běchovic nebude odtékat příliš rychle, bude se lépe okysličovat a že její okolí naláká více živočichů k osídlení. Při povodni se voda rozlije do okolní nivy, kde ničemu nebude vadit. 

Uvidíme. Zatím se v rámci Česka jedná o jehlu v kupce sena. 


Podle: 

Informační tabule u potoka, říjen 2024



Umístění

GPS souřadnice

50°4'32.282"N, 14°36'32.190"E

Adresa

Praha - Dubeč, Praha - Běchovice
Praha 107 00, 190 11

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Dubeč, Běchovice
Nadmořská výška
234 m.n.m.
Základní číselné údaje
Délka revitalizovaného Říčanského potoka se prodloužila o 300 m.

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha - Běchovice nebo žel. zast. Praha - Běchovice střed

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte městskými autobusy buď do zastávky Nádraží Běchovice nebo Běchovice

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze např. v Běchovicích u železniční stanice nebo ještě blíže v ulici K Táboru. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkovat lze např. v Běchovicích u železniční stanice.

Přístup pěšky

Od žst Praha - Běchovice po modré značce asi 2 km, ze žel. zast. Praha - Běchovice střed asi 1,5 km, jen modrou značku musíte v centru Běchovic nejdříve najít. 

Doporučujeme krásný výlet ze žst Praha - Uhříněves k lomu Rohožník, přes Panskou zahradu a pak do žst Praha - Běchovice  po modré značce. Celkem asi 11 km. 

Příjezd na kole, parkování kol

Podél potoka vede dobře sjízdná šotolinová stezka vhodná i pro děti. 

Poznámky pro vozíčkáře

Podél potoka vede dobře sjízdná šotolinová stezka vhodná pro vozíčkáře. Přechody přes lávky a brody nejsou úplně všude ideálně hladké, vezměte si raději doprovod. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu