CZ - Kraj Vysočina - Okres Ždár nad Sázavou: Přes nejvyšší partie Žďárských vrchů

Popis

Výlet z Křižánek přes vrcholky Devíti skal, Žákovu horu a Tisůvku, krásnými lesy, s výhledy, občas mezi skalami a kamennými moři. Většinou lesní cesty nebo pěšiny, jen u Křižánek a u Škrdlovic cca 1 km polní asfaltka, stoupání  k vrcholům a sestupy z nich nejsou prudké. Radost z výletu vám může zkazit plánování spojení vlaky a autobusy např. ze Žďáru nad Sázavou do Křižánek na výchozí místo výletu v sobotu a v neděli. Ze Škrdlovic do Žďáru jezdí také málo autobusů. V pracovní dny je situace lepší. Pokud vám návrh tohoto výletu nevyhovuje, použijte jiný s možností použití auta.

0,0 Křižánky, u mostu: zastávka autobusu.

Jděte po silnici k jihu k obecnímu úřadu.

0,3 Křižánky, obecní úřad: je tu mj. kaple a kavárna.

Jděte po polní asfaltce s modrou značkou.

1,3 Křižánky, parkoviště u lesa: zde můžete začít výlet, pokud se budete vracet zpět k autu.

Pokračujte převážně do kopce po modré značce. Zpočátku lesní asfaltová silnice, pak pěšina. Po levé ruce budete mít Bílou skálu.

3,5  Devět skal: krásné skalní město, vyhlídka.

Pokračujte po žluté značce. Mírný sestup po lesní cestě.

4,3 Devět skal, rozc.: křižovatka s červenou značkou.

Pokračujte vpravo po červené značce. Mírný sestup po lesních cestách a pěšinách.

5,7 Rumpoltův rybník: křižovatka se silnicí, turistický přístřešek.

Jděte po červené značce, převažuje stoupání na Žákovu horu, lesní cesty a pěšiny.

7,0 Žákova hora, rozc.: na křižovatce se zelenou značkou je pomník vyhlášení rezervace, vpravo se jde k chatě Eleonorka, vlevo ke Stříbrné studánce

Pokračujte stoupáním po červené značce.

7,4  Žákova hora:  rezervace je jižně od cesty.

Sestupujte ze Žákovy hory po červené značce. Pěšina je někdy za mokra hůře schůdná.

9,1 U Snítku: rozcestí lesních cest severně od Cikháje. V l. 1931-34 tudy vedla lesní železnice Borky - Cikháj

Přejděte silnici a pokračujte po červené značce. Trasa vede zčásti po lesní asfaltce, pak stoupá (v krátkém úseku strmě) po lesní cestě a pěšině na Tisůvku.

10,7 Tisůvka: skála, v okolí balvanové moře.

Z vrcholu sestoupíte po červené značce po pěšině a pak po lesní cestě.

11,7 Zubačka: lesní rozcestí. Nepříliš přesné pojmenování opětovného křížení trasy turistické značky s lesní železnicí Borky - Cikháj.

12,5  Okraj lesa severně od Škrdlovic: výhled k jihozápadu, hlavně na Velké Dářko

13,7 Škrdlovice, bus: mj. hostinec s penzionem.