CZ - Kraj Jihomoravský - okres Brno-město a Brno-venkov: Okolo hradu Veveří

Popis

Okružní výlet severně od hradu Veveří nabízí krásné výhledy na hladinu vod Brněnské přehrady a atraktivní, většinou lesní terény s překvapivě malým vlivem civilizace. Středně obtížné. Jen místy namáhavější výstupy. Většinou lesní pěšiny, pod hradem šotolinové stezky a dvě lávky pro pěší a cyklisty. Na cestě téměř nejsou možnosti občerstvení.

0,0 Parkoviště pod hradem Veveří: možnost zaparkování auta, zastávka autobusu č. 303 Brno, Zoologická zahrada - Veverská Bítýška. Parkoviště není jedinou možností, kde začít výlet.

Jděte po dlážděné cestě vzhůru k hradu a před skleníkem odbočte prudce doleva. Minete památný dub a dojdete na horní parkoviště. Možnost návštěvy hradu.

0,4  Hrad Veveří, horní parkoviště: menší množství parkovacích míst než dole pod hradem.

Pokud byste se chtěli podívat ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie, kde byl nalezen vzácný deskový gotický obraz, pak jděte po asfaltové silničce od hradu. Naše trasa pokračuje od hradu vpravo od silničky po červené značce.

1,3 Krnovecpřírodní rezervace přirozeného lesa. Krásné buky a duby hned u pěšiny.

Následuje mírné stoupání stále po červené značce.

1,6 Výhled na hrad Veveří: vyhlídka ze stráně u cesty postupně zarůstá lesem.

Pokračujte v mírném klesání stále po červené. Jakmile vyjdete z lesa, cesta vede okolo chat.

2,0 Mečkovchatová osada. Zastávka lodní dopravy je na pravém, tj. "našem" břehu pod chatami.

Jděte stále po červené značce. Nejdříve skrz chatovou osadu, pak prudším klesáním k řece a zde vpravo po šotolinové silničce, která vede mezi řekou a rybníkem. Z cesty se naskýtají velmi pěkné pohledy na opačný břeh řeky.

4,0 Veverská Bítýška, přístav: za normálního stavu vody konec vzdutí Brněnské přehrady, přístav je na opačném, tj. levém břehu řeky, na pravém břehu se nachází Tejkalův mlýn, zastávka autobusu a kemp Hana (v sezoně možnost skromného občerstvení). Na levém břehu řeky je také menší odstavná plocha pro auta, kterou lze využít jako výchozí bod výletu. Křižovatka se zelenou a žlutou značkou.

Jděte dál přes most a pokračujte podél silnice po žluté a zelené značce. Po 400 m odbočte vpravo po pěšině okolo rybníčku.

4,5 Před Dolním mlýnemrozcestí žluté a zelené značky.

Pokračujte vpravo po žluté značce. Zde začíná asi 3 km dlouhá nejatraktivnější část výletu. Několik velmi pěkných výhledů na řeku a okolí. Úzká pěšina traverzuje levý břeh Svratky. Je oblíbena pěšáky i cyklisty. Občas mezi nimi dochází ke slovním přestřelkám, protože oficiální cyklotrasa vede po lesní cestě ve stráni poněkud výše.

5,2 Břenčákpřírodní rezervace listnatých lesů na slepencových skalnatých stráních. Občasné výhledy ze stezky.

Pokračujte stále po žluté značce.

6,5 Na Skalách: přírodní památka rostlinstva na ostrůvku vápenců.

6,7 Dub U Junácké louky: krásný strom, podobných roste v okolí víc.

Kousek od dubu doporučujeme na rozcestí jít nikoli vpravo po žluté značce, ale vlevo po neznačené stezce. Chaty zůstanou po pravé straně. Za chatovou osadou jděte po okraji lesa. Vpravo bude Junácká louka, les vlevo.

7,1 Junácká louka, severní okraj: výhled na hrad Veveří.

Jděte okrajem lesa podél Junácké louky na červenou a modrou značku a zde vpravo dolů k řece.

7,3 Junácká louka, lávkakřižovatka červené, modré a žluté značky na levém břehu řeky.

Přejděte lávku na pravý břeh, zde se dejte podél silnice vpravo. Odtud je možnost dopravy autobusem č. 303 nebo lodí.

7,7 Lávka na pěší stezce: elegantní dřevěná konstrukce. Vlevo si můžete všimnout akvaduktu

Jděte po šotolinové stezce podél silnice.

8,3 Parkoviště pod hradem Veveří: zastávka autobusu č. 303 Brno, Zoologická zahrada - Veverská Bítýška.