Flüelapass

Horský průsmyk ve Švýcarsku mezi Suschem a Davosem


Flüelapass je název pro vysoko položený horský průsmyk mezi švýcarskými městy Suchs a Davos. Zatímco Suchs leží v údolí, jemuž se tradičně říká Engadin, Davos se nachází v údolí Landwasser. Průsmyk je také významnou hydrogeografickou hranicí - leží na hlavním evropském rozvodí. Vody z potůčků a řek u Suchse se dostanou do Innu, pak do Dunaje, který ústí do Černého moře. Vody z okolí Davosu se vlévají do toků, které napájejí Rýn, takže se dostanou do Severního moře. 

Název průsmyku pravděpodobně vznikl z německého flueh = skalnatá oblast. 

Průsmykem vede silnice, která byla postavena r. 1867, má vysoce kvalitní povrch a dostačující šířku, ale také dost zatáček. V zimě obvykle není otevřena, protože tu hrozí pády lavin z okolních svahů. Je dlouhá přibližně 26 km, na některých místech lze u ní zastavit, kochat se vyhlídkami, karavanisté tu s oblibou na odstavných plochách nocují. 

Průsmyk je lemován vysokými horami, na severu je nejvyšším Flüela Wisshorn (3085 m.n.m.), na jihu Schwarzhorn (3147 m.n.m.). Jediným místem, které v průsmyku připomíná "civilizaci", je v nejvyšším bodě bývalý hospic, dnes hotel, který nabízí turistické ubytování na palandách i běžné pokoje - nikoli luxusní, ale příjemné. 

Silnice vedená průsmykem je velmi důležitou dopravní spojnicí. Pokud v zimě nebyl otevřen, nastávaly dopravní komplikace, protože objížďka přes Tiefencastel a St. Moritz je dlouhá 120 km. Naštěstí ji řidiči dnes nemusejí použít. 

Jen kousek severně od průsmyku Švýcarsko nechalo vybudovat 19,1 km dlouhý železniční tunel Vereina. První plány na jeho stavbu pocházejí z r. 1975, stavba proběhla v l. 1991-99. Trať v tunelu spojuje dvě dřívější tratě: Lanquart - Davos a Scuol - Pontresina. V tunelu vede jedna kolej o rozchodu 1000 mm se třemi výhybnami, každá je dlouhá 2 km. Již od začátku švýcarští inženýři navrhovali a pak dodrželi základní myšlenku: tunelem jezdí osobní vlaky, nákladní vlaky a vlaky s vagony určenými pro převoz osobních aut. Hlavně v poslední ideji se nemýlili. Vlaky tunelem převezou 480 000 vozidel ročně (údaj z r. 2019). 

Pokud byste chtěli pod průsmykem Flüelapass v zimě (nebo i v létě) projet, pak pravděpodobně zvolíte cestu přes Mnichov nebo přes Innsbruck a Scuol do nakládací stanice Sagliains (odbočka z hlavní silnice k místu nakládky je na 46°45'42.912"N, 10°5'43.218"E). Na druhé straně se auta nakládají ve stanici Selfranga (příjezd z křižovatky 46°51'32.213"N, 9°52'50.086"E). 


Podle:

Flüela Pass - Wikipedie, otevřená encyklopedie (wikipedia.org), 4. 2. 2022

Hospic - Flüela Hospic (flueela-hospiz.ch), 4. 2. 2022

RhB-Vereina - Historie (rail-info.ch), 4. 2. 2022




Umístění

GPS souřadnice

46°45'1.035"N, 9°56'50.713"E

Adresa

Davos, Zernez 7270, 7530

Google Maps | Mapy.cz

Nadmořská výška
2383 m.n.m.
Základní číselné údaje
Silnice přes průsmyk je dlouhá přibližně 26 km. Železniční tunel Vereina nedaleko průsmyku má délku 19,1 km.

Přístup

Příjezd vlakem

Pod průsmykem vede železniční trať. Můžete jet do stanic Davos, Davos Wolfgang, Davos Laret na trati Davos - Lanquart nebo do stanice Sagliains na trati Scuol - Suchs - Pontresina.  Auta se nakládají ve stanicích Sagliains nebo Selfranga.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Průsmykem v létě jezdí linka Postbus. Stanice v průsmyku se jmenuje Flüela Ospiz. 

Příjezd osobním autem, parkování

Silnice, která vede přes průsmyk, má délku 26 km. Z České republiky jeďte buď přes Mnichov nebo přes Innsbruck. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Průsmyk je pro autobusy dobře sjízdný. 

Přístup pěšky

Z průsmyku vedou výstupové trasy, např. na Schwarzhorn s ledovcem. 

Příjezd na kole, parkování kol

Průsmyk je výzvou pro vrchaře. Ze Susche převýšení činí téměř 1100 metrů, z Davosu asi 950 m. 

Poznámky pro vozíčkáře

Na vyhlídkových místech doporučujeme vystoupit z auta a kochat se. Mimo silnici se ale nedostanete. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu