Děvín

Vynikající výhled na část hlavního města Prahy


Pražská plošina je rozdělena údolím Vltavy na západní a východní část, což činí z Prahy pohledově jedno z nejmalebnějších světových velkoměst. Když se v Praze postavíte někde na okraj Pražské plošiny, otevře se vám neobyčejný výhled díky stavbám "stověžatého" města, ale také díky svažitému reliéfu s Vltavou v ose údolí. A naopak. Nacházíte-li se u Vltavy a vychutnáváte si pohledy na Hradčany, Malou Stranu nebo Letnou, máte kvalitní panoramatický zážitek proto, že tu naši předkové vybudovali stavební díla hodná obdivu, ale také proto, že se díváte směrem vzhůru k okraji Pražské plošiny. 

Můžeme být vděčni zakladatelům Prahy, že město situovali do místa tehdy pro ně výhodného. Netušili, jak moc Praha bude ze své polohy těžit, až městem budou chodit tisíce návštěvníků a jak moc silně členitý reliéf ovlivní cestovní ruch. 

Jedním z míst, kde si polohu Prahy nad údolím Vltavy uvědomíte, je Děvín

Děvín je místem, kde bývá lokalizován bájný hrad. Nachází se na jižním okraji ploché vyvýšeniny (výběžku Pražské plošiny), která odděluje košířské a hlubočepské údolí. 

O hradě se zmiňuje kronikář Kosmas, ale v jeho době na Děvín neupomínala žádná stavební památka. Jen název užitý Kosmasem se pak vztahoval na celou plošinu. Patrně ve 14. století se majitelem blízkého Zlíchova s Děvínem stal nejvyšší písař Štěpán z Tetína, který zde postavil kamenný hrad Děvín. Na pečeti užíval jméno Štěpán z Děvína. Někdy v polovině 70. let 14. století Děvín koupil kartouzský klášter, ale jemu byl majetek r. 1420 zkonfiskován. 

O hradě se téměř žádné zprávy nedochovaly, jen zmínka z r. 1513 hovoří o stavbě jako o cvičném terči pro hmoždíře určené k obraně Prahy. Rozpadající se hrad zachycuje ještě kresba z r. 1689. 

Dnes po hradě neexistuje žádný stavební ani terénní zbytek. 

Na Děvín chodí Pražané na procházky nebo sem jedou na kole, na začátku 20. let 21. století je sem lákají vyhlídky do velké ohrady s koni Převalského. Velmi krásný výhled se nabízí do údolí Vltavy, k Prokopskému údolí a k sídlišti Barrandov. 

Přístupové pěšiny vedou z jihu z Prokopského údolí nebo ze severu od Košíř. 


Umístění

GPS souřadnice

50°2'42.721"N, 14°23'29.590"E

Adresa

Praha 5 - Hlubočepy
Praha 152 00

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Hlubočepy
Nadmořská výška
310 m.n.m.
Kategorie chráněného území
Přírodní rezervace Prokopské údolí

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Praha - Smíchov a dále pokračujte autobusem nebo jeďte do žel. zast. Praha - Hlubočepy na trati Praha - Smíchov - Rudná u Prahy - Beroun nebo do žel. zast. Praha - Žvahov na trati Praha - Smíchov - Hostivice. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Jeďte busem č. 120 nebo 258 do zastávky Nádraží Hlubočepy. Pokud za výchozí místo zvolíte Košíře, pak jeďte do zastávky busu 153 Nad Konvářkou. 

Příjezd osobním autem, parkování

Parkovat lze např. v ulici Hlubočepské západně od viaduktu

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Do ulice Hlubočepské autobusem nejezděte, nemuseli byste se v ní otočit. Bus může účastníky akce vyložit a čekat na ně při železničním přejezdu v ulici Slivenecká. R. 2020 tam byla volná plocha. Také můžete zorganizovat pěší výlet až do Prahy - Řeporyjí po zelené značce. Bus pak může čekat v Řeporyjích.  

Přístup pěšky

Na Děvín můžete vyrazit z Hlubočep ulicí Na Placích. Odbočte ze zelené značky, jděte okolo skalničkové zahrady asi 120 m vzhůru a pak odbočte vpravo pěšinami. 

Z Košíř, zastávky busu Nad Konvářkou jděte k jihu k vodárenské věži a pak pěšinami. 

Příjezd na kole, parkování kol

Příjezd je možný buď po pěšině od západu z ulice Mezi Rolemi nebo od severu z ulice Nad Konvářkou. Také můžete jet do prudkého kopce od Hlubočep ulicí Na Placích. 

Poznámky pro vozíčkáře

Vozíčkářům můžeme doporučit výlet od západu z ulice Mezi Rolemi k ulici Nad Konvářkou (nebo obráceně). Nedostanete se ale přímo k vyhlídkovému místu. Doporučujeme vzít si doprovod především na překonání občasných nerovností na jednom panelovém úseku u vodárenské věže. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu