Coll d´Ares

Průsmyk na francouzsko-španělských hranicích ve východních Pyrenejích


Coll d´Ares je průsmyk na francouzsko-španělských hranicích ve východních Pyrenejích. 

Pohoří svým charakterem v místě průsmyku připomíná Malou nebo Veľkou Fatru s nadmořskými výškami 1700 - 1900 metrů, ale poněkud severněji se jedná už o "Vysoké Tatry" s nadmořskými výškami až 2400 m. Průsmyk sám dosahuje nadmořské výšky 1512 m. Jihovýchodně odtud už Pyreneje klesají ke Středozemnímu moři a můžeme v nich vidět Moravskoslezské Beskydy. 

Přes Coll d´Ares vede silnice, kdysi rušná spojnice mezi Francií a Španělskem. Stoupá z města Prats-de-Mollo-la-Preste ve Francii asi 14 km dlouhým úsekem, kdy překoná převýšení asi 800 metrů. Pro řidiče nepředstavuje zvláštní problém, je relativně široká, zatáčky jsou šoférsky dobře zvládnutelné. Podobně je tomu i na španělské straně. Stoupání z města Camprodon přes vesnici Molló do průsmyku má délku asi 24 km a převýšení asi 780 m. 

Průsmyk sehrál roli během devítileté války v roce 1691, kdy Španělé zkoušeli dobýt Prats-de-Mollo. Během rousillonské války r. 1793 španělská vojska opět prošla průsmykem a tentokráte Prats-de-Mollo dobyla. Francouzi je ale hned rok poté vyhnali. 

Byl také využíván během španělské občanské války jako možnost úniku pro stoupence republiky. Během dvou týdnů se podařilo hranici překročit 100 000 uprchlíků. Francouzi na své straně hranice museli postavit 4 imigrační tábory asi 4 kilometry v hloubi svého území. Tehdy ještě neměli na své straně průsmyku vybudovánu pořádnou silnici, takže Španělé nechávali svá auta u hranic a dál putovali pěšky. Frankovi vojáci vozidla shazovali ze srázů nebo zapalovali. Vojáci nakonec hranici uzavřeli a hlídali. 

Francouzi moderní silnici postavili až r. 1965. A už roku 1968 tady vedla jedna z etap Tour de France. 

Průsmyk je v horské hradbě Pyrenejí významnou sníženinou. Proto si ho jako migrační koridor nacházejí miliony ptáků, kteří na jaře létají z Afriky nebo ze Španělska na sever a před zimou naopak. 

Od doby, kdy byl blízko průsmyku proražen tunel vysokorychlostní železnice Paris - Barcelona a o kousek dál postavena dálnice  Perpignan - Girona, provoz na Coll d´Ares výrazně zeslábl. Jezdí sem hlavně fajnšmekři, kteří na cestu z Francie do Španělska mají dost času. 



Podle:

https://cs.frwiki.wiki/wiki/Col_d%27Ares, 26. 10. 2025

Galerie: Přechod přes hřebeny Pyrenejí aneb od Středozemního moře k Atlantiku po GR 11 | SvětOutdooru, 26. 10. 2025


Umístění

GPS souřadnice

42°22'0.996"N, 2°27'21.998"E

Adresa

F: Prats-de-Mollo-la-Preste, E: Molló F: 66230, E: 17868
Nadmořská výška
1512 m.n.m.
Základní číselné údaje
Silnice přes průsmyk má délku asi 14 km na francouzské straně a převýšení asi 800 m. Na španělské straně je to asi 24 km a převýšení 780 m.

Přístup

Příjezd vlakem

Vlakem průsmyk není dosažitelný. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Do průsmyku jezdí autobusy z Prats-de-Molló. 

Příjezd osobním autem, parkování

Rámcový popis jízdy autem máme uveden v textu. Na rozdíl od dálničního spojení mezi Francií a Španělskem počítejte s půldenním až celodenním putováním. 

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Rámcový popis jízdy máme uveden v textu. 

Přístup pěšky

Zajímavé svědectví o přechodu Pyrenejí od Atlantiku ke Středozemnímu moři si přečtete zde. Hřebenovka GR 11 není klasickou "hřebenovkou", protože Pyreneje vlastně hlavní hřeben nemají. Je to spíše systém rozsoch s nutností absolvovat dlouhé výstupy a sestupy. GR 11 nevede např. přes Coll d´Ares, ale vesnicí Molló na španělské straně. Obvyklá délka přechodu Pyrenejí je 35 dnů. 

Z průsmyku lze vystoupit na blízkou horu Costabona (2464 m.n.m., 15 km, převýšení asi 950 m).

Příjezd na kole, parkování kol

Viz jízda autem. 

Poznámky pro vozíčkáře

V průsmyku můžete vystoupit z auta a obdivovat panoramata na několika místech. 

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu