Novopacké vodopády

Mimořádně efektní, bohužel však téměř bezvodé

Novopacké nebo též Sýkornické vodopády jsou dva a vznikly na vodorovně uložených, červenohnědých vrstvách z období permu. Jejich hranu tvoří vrstvy vzdorující erozi, pod nimi vystupují čela měkčích vrstev, které podléhají intenzivnějšímu odnosu a vymílání, což vede k tvorbě velkých převisů. Z tohoto důvodu padá voda z obou stupňů kolmo dolů bez kontaktu ze skálou. Bohužel průtok je téměř po celý rok velmi nízký.

Horní stupeň při okraji lesa má výšku 4 m a jeho ostrou hranu tvoří tenká vrstva pískovce. Hned pod ní dochází v polohách drobivých slepenců a měkkých prachovců až jílovců k výraznému zahloubení převisu, který dosahuje hloubku až 1,5 m. U paty vodopádu začíná erozní zářez s typickým V profilem, jenž po 80 metrech přerušuje dolní vodopádový stupeň o výšce 8 m. Je rovněž převislý, jeho hrana však není tak výrazně ostrá. Horní část stupně tvoří lavicovité polohy pískovce, k výraznému zahloubení převisu dochází až zhruba v polovině výšky. Při úpatí, v místě největšího zahloubení, vystupuje měkká jílovcová vrstva. Převis dosahuje šířku 15 m a zahlubuje se až 6 m od místa dopadu vody. Stupeň dolního Novopackého vodopádu má podobu skalního amfiteátru a o jeho modelaci se zasloužila především mrazová destrukce.

V rokli a bezprostředním okolí vodopádů se zachovaly přirozené bukové porosty.

Podle:

Janoška, M. (2008): Nejkrásnější vodopády České republiky. Academia Praha.

Autor příspěvku: Martin Janoška

Nadmořská výška
440 m. n.m.
Základní číselné údaje
Výška stupňů: 8 m (dolní), 4 m (horní)
Kategorie chráněného území
Přírodní památka Novopacký vodopád

Přístup

Příjezd vlakem

Nejbližší železniční stanicí je Borovnice na trati č. 030 (Hradec Králové - Liberec), staví tu ale jen osobní vlaky. Odtud je nutné jít pěšky po modré značce a po silnici do vesnice Stupná (cca 3 km), která je východiskem k vodopádům.

Další o něco vzdálenější možnost nástupu představuje železniční zastávka Nová Paka město na trati č. 040 (Chlumec nad Cidlinou - Trutnov), odkud vede do vesnice Stupná zeleně značená trasa.

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Dobré autobusové spojení s mnoha městy v ČR má Nová Paka, odkud lze eventuálně pokračovat do Stupné, ovšem jenom v pracovní dny.

Příjezd osobním autem, parkování

Auto je možné nechat stát u silnice v údolí Zlatnice pod vesnicí Stupná v místě vyústění "vodopádového" údolí (tam, kde odbočuje zelená značka směr Nová Paka). Parkoviště tu ovšem žádné není. Další možností je vesnice Stupná, rovněž bez oficiálního parkoviště.

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Parkování autobusu je nejblíže možné ve vesnici Stupná. Parkoviště tu ale žádné není.

Přístup pěšky

K vodopádům nevede značená cesta, takže přístup je poněkud náročný na orientaci a vyžaduje spolupráci s mapou. Ze Stupné se vydejte po silnici a zároveň zelené značce dolů po proudu potoka směr Nová Paka. V místě, kde značka odbočuje ze silnice doprava, ústí rovněž zprava potok. Z tohoto místa se dejte po neznačené cestě proti toku potoka, v místě větvení odbočte vpravo a pokračujte až k vodopádům. Celkem cca 2 km, od silnice 1,5 km.

Z Nové Paky se jde po téže zelené trase, ale z opačné strany. Do výše popsaného místa, kde je třeba ze značky odbočit (v tomto přépadě vlevo) na neznačenou cestu k vodopádům, je to z Nové Paky cca 5 km.

Příjezd na kole, parkování kol

Lokalita není na kole přístupná, kolo nutno zanechat u silnice v údolí Zlatnice na jižním okraji vesnice Stupná.

Poznámky pro vozíčkáře

Lokalita není přístupná pro vozíčkáře.

Rady a tipy

Zhruba 5 km od vodopádů je možno navštívit hrad Pecka.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu