V moři na skále Îllete, která je za odlivu poloostrovem, za přílivu ostrovem, několik stovek metrů severně od města Saint-Malo v Bretani, byla roku 1689 postavena pevnost. Vojenský architekt Vauban, největší projektant svého druhu v dějinách Francie, ji navrhl, aby chránila přístav Saint-Malo.
Město samo o sobě již opevněné bylo. Důvodně. Korzáři ze Saint-Malo měli oficiální povolení od krále k přepadávání cizích lodí. To se samozřejmě nelíbilo okolním státům a opevnění města je mělo odradit od případné pomsty. Skála do té doby neměla zrovna nejlepší pověst. Stával tady maják, ale místo také sloužilo jako popraviště, zločinci tady byli upalováni nebo skončili na šibenici.
Stavbu uskutečnil na příkaz krále Ludvíka XIV. inženýr Siméon Garangeau. V roce 1693 bylo dílo zprovozněno. Při otevření se pevnost jmenovala Fort Royal (dnešní název Fort National nese až od r. 1870).
Původní pevnost měla obdélníkový půdorys, materiálem stavby byla žula. Na jihu se nacházely dvě poloviční bašty, dovnitř se vstupovalo přes padací most nad suchým příkopem. Dlouhá budova uvnitř obsahovala ubikace pro důstojníky i mužstvo a místnosti s vybavením. Vodu zajišťovala podzemní cisterna o objem 50 000 litrů. Munice byla skladována v podzemním skladu, který byl zajištěn proti těžké palbě z děl. Světlo a vzduch v podzemí zajišťovaly šikmé otvory. Znalci vojenské historie tvrdí, že Vauban v Saint-Malo předvedl jeden z vrcholů svého projektantského umění.
Již v listopadu 1693 se u Saint-Malo objevila flotila 30 holandských a anglických lodí. Jejich posádky měly za úkol dobýt město. Předtím vojáci děly ostřelovali Fort-La-Latte (jiná pevnost poblíž mysu Cap Fréhel asi 22 km západně od Saint-Malo).
V naší redakci neznáme podrobnosti k tomu, jak moc byl při "návštěvě" těchto spojenců hrad Fort-La-Latté poškozen, ani nevíme, jak moc se vojáci v pevnosti Fort Royal angažovali r. 1693 v boji proti vetřelcům. K dispozici měli 14 děl, podle jiných zdrojů jich bylo 23. Každopádně Angličané a Holanďané najeli s jednou lodí do blízkosti města. Měli ji plně naloženu výbušninami a měli v úmyslu ji použít jako obří minu pro průlom do hradeb. Loď ale najela na mělčinu. Posádce se sice podařilo výbušniny odpálit, ale škody nenastaly, protože loď vybuchla příliš daleko od pobřeží.
Roku 1848 byla okolo tří čtvrtin pevnosti postavena zeď s otvory pro ruční palné zbraně. Měla odolat útoku pěchoty ze země. R. 1927 celý objekt koupil soukromý kupec.
Za II. světové války Němci r. 1940 obsadili celé pobřeží od mysu Fréhel po Saint-Malo. Hitler měl úmysl tady zformovat Atlantský val proti očekávanému útoku z Velké Británie. Spojenci při vylodění v Normandii útočili i na Saint-Malo. Stalo se tak 6. 8. 1944. Německý velitel nechal v pevnosti Fort National internovat 380 mužů jako rukojmí. Při spojeneckém náletu 18 z nich zemřelo. Němci 13. srpna dovolili rukojmím odejít. Blížila se americká 83. pěší divize. Ta osvobodila Saint-Malo i pevnost Fort National 16. srpna 1944. Spojenci sice přitom pevnost poškodili, ale po válce ji francouzská správa upravila do původního stavu dle Vaubanova projektu.
Pevnost můžete navštívit, pokud nad ní vlaje francouzská vlajka. Přístup je možný jen za odlivu od 1. června do 30. září.
Nejlepší pohled na pevnost se naskýtá z městských hradeb z bašty Reine. Ta byla postavena r. 1694 také podle Vaubanova projektu. Přestavěna byla v l. 1737-44.
Z ochozu se návštěvníkovi otevírá mimořádné panorama nejen ve směru na moře, ale i na město. Ze zajímavých staveb se k baště nejblíže nachází École Nationale Superieure Maritime, volně přeloženo Národní námořní škola. Východně od bašty se můžete vykoupat v moři na pláži Éventail.
Podle:
Fort National – Wikipedie (wikipedia.org), 27. 4. 2024
Informační tabule na vyhlídkové plošině, červenec 2023
Umístění
48°39'5.396"N, 2°1'32.680"W
Adresa
Rue de Château GailardSaint-Malo 35400
- Nadmořská výška
- 5 m.n.m.
Přístup
Příjezd vlakem
Do Saint-Malo se vlakem dostanete např. z Paříže nebo z Rennes. Saint-Malo je konečná - hlavová stanice.
Příjezd jinou hromadnou dopravou
Do středu historické zástavby autobusy nejezdí. Nejbližší zastávka se nachází mimo hradby na Esplanade Saint-Vincent.
Příjezd osobním autem, parkování
Východně od hradeb se nachází několik obrovských parkovišť. Všechny jsou placená. Ve špičce letní sezony budete těžko hledat místo.
Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu
Viz příjezd autem.
Přístup pěšky
Od parkoviště jděte k bráně Porte Saint Vincent, ale dejte se před ní doprava ulicemi k severozápadu až k moři, kde vystpoupíte na hradby a místo s rozhledem najdete.
Příjezd na kole, parkování kol
Jízdu ulicemi historického středu města kvůli obrovským davům pěších nedoporučujeme.
Poznámky pro vozíčkáře
Ochoz na hradbách je bezbariérový. Ze spodní úrovně z města se na něj dostanete například rampou na Rue de Château Gaillard (48°39'5.048"N, 2°1'31.540"W).