Studánka u Kramlova mlýna

Krásný, vydatný pramen na pravém břehu řeky Vydry


Na levém břehu řeky Vydry stával mezi Turnerovou chatou a Čeňkovou Pilou mlýn, jemuž se říkalo Kramlův nebo též Mostecký. Počeštěný název zněl původně v němčině Mahlmühle in Sattlberg. Úplný doslovný překlad by zněl "Mlýn na jídlo příslušný k obci Sedlo". Srovnejte to s názvy Brettmühle, tj. mlýn na dřevo, teprve později se ujal název Brettsäge - pila.

Mlýn byl tvořen dvěma objekty: dům byla jedna stavba, druhou tvořily stáje a stodoly. V roce 1930 měl mlýn jedno kolo na svrchní vodu a  průtok 0.095 m3/s. V r. 1945 byla majitelkou Adela Haslinger, které byl mlýn zkonfiskován ve prospěch státu na základě dekretu prezidenta republiky. Později ve mlýně zřídily Radotínské cementárny a vápenice rekreační a výcvikové středisko Lidových milicí, které neslo na tu dobu poměrně obvyklý název Pochodeň. Byly tu provozovány také pionýrské tábory. Majitel o stavbu ale nijak dobře nepečoval, po r. 1989 se její technický stav zhoršoval, navíc ležela v I. zóně národního parku, a proto r. 1999 byla zdemolována. 

O prameni na pravém břehu Vydry výše proti proudu nad mlýnem se literatura mnoho nezmiňuje. Je to ale nádherné odpočinkové místo se šumící vodou. Nad ústím dřevěné trouby do koryta je umístěno zařízení připomínající starý gramofon. Pokud dáte  ucho do "gramofonu", uslyšíte šumění vody ještě lépe. Zajímavý nápad, jak zpestřit dospělým i dětem putování kolem krásné řeky a domýšlet si, jaké zvuky tady asi slyšel Bedřich Smetana při svých procházkách. Pak na základě nich zkomponoval jeho snad nejkrásnější symfonickou báseň Vltavu. Ani mu nevadilo a posluchačům to už vůbec nevadí, že na její tóny přišel právě někde zde, tedy úplně u jiné řeky. 

Podle:

http://vodnimlyny.cz/mlyny/objekty/detail/2900-mostecky-kramluv-mlyn-bruckmuhle, 25. 4. 2018

http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=9239, 25. 4. 2018


Umístění

GPS souřadnice

49°5'28.317"N, 13°29'53.962"E

Adresa

Svojše
Rejštejn 341 92

Google Maps | Mapy.cz

Katastrální území
Svojše
Nadmořská výška
710 m.n.m.
Základní číselné údaje
Objekt Kramlova mlýna byl zdemolován r. 1999.
Kategorie chráněného území
Národní park Šumava, I. zóna

Přístup

Příjezd vlakem

Jeďte do žst Sušice na trati Horažďovice předměstí - Klatovy. 

Příjezd jinou hromadnou dopravou

Ze Sušice jeďte autobusem směr Srní - Modrava. Vystoupit můžete na těchto zastávkách. Rejštejn, Čeňkova Pila nebo Srní nebo Srní, Antýgl. Některé spoje jedou již z Prahy. V Sušici je autobusové nádraží vedle vlakového.  

Příjezd osobním autem, parkování

Autem lze zaparkovat buď na malém parkovišti u Čeňkovy Pily (málo místa) nebo v Srní nebo u Antýglu, kde je místa poměrně dostatek. Parkoviště na Antýglu je placené.  

Příjezd zájezdového autobusu, parkování busu

Doporučujeme parkovat na Antýglu.  

Přístup pěšky

Podél řeky Vydry mezi Antýglem a Čeňkovou Pilou vede pohodlná turistická stezka. Turisté obvykle jdou podél toku z Čeňkovy Pily nebo z Antýglu tam a zpět nebo cestu pěšky kombinují s dopravou na začátku nebo na konci  výletu (tam či zpět) autobusem. Spoje ovšem nejezdí příliš často a je potřeba je mít před výletem prostudované. Silnice nevede nikde podél řeky, ale balvanitý úsek objíždí přes Srní. Celý úsek Antýgl - Klostermanův most - Bývalá Hálkova chata - Turnerova chata - Čeňkova Pila měří asi 7 km a je poněkud snazší absolvovat jej z Antýglu, tedy dolů.  

Přístup ze Srní ke Klostermanovu mostu: žlutá značka asi 4 km, částečně po silnici, částečně po cestách a pěšinách. Zajímavost po cestě: vlčí výběh. 

Přístup ze Zhůří k Turnerově chatě: žlutá značka asi 3,5 km, většinou lesní cesty. 

Příjezd na kole, parkování kol

Cesta podél Vydry je sice sjízdná pro horská kola, ale je na ní ve směru od Antýglu i ve směru od Čeňkovy Pily nainstalován zákaz vjezdu.  

Poznámky pro vozíčkáře

Cestu podél Vydry lze projet na vozíčku. Průjezd hodnotíme ale jako obtížný. Doporučujeme směr shora dolů, tj. od Antýglu a velmi schopný fyzický doprovod s sebou k překonávání  překážek. a nerovností.

Přispěvatelé:

Jan Harmata
Vytvořeno:
Naposledy upraveno:
Datum poslední návštěvy redakce v terénu